Solveig Norberg och Hanna Lumikero.
Solveig Norberg och Hanna Lumikero.
Upplägget är egentligen rätt enkelt. När du arbetar går du in i en roll, en yrkesroll. Tillvaron på jobbet kan därför jämföras med ett spel som i sin tur har vissa regler. Lär dig reglerna och knepen och du blir bättre på spelet vilket i slutändan gynnar din karriär.
Det menar Solveig Norberg och Hanna Lumikero som tillsammans skrivit Karriärhandbok för kvinnor - 200 smarta (och ibland fula) knep.
− Tanken är, säger Hanna Lumikero till Miljöaktuellt, att oavsett vilket jobb du har eller vilka ambitioner du har så kan du med en rad enkla knep maximera utdelningen på det du lägger in i ditt arbete. Genom att bete dig på ett visst sätt, göra vissa saker och undvika andra, kan du vinna en hel del utan att behöva anstränga dig särskilt mycket. Tipsen vi har tagit fram varierar mellan högt och lågt, men de handlar alla i grunden om hur kvinnor på ett bättre sätt kan hantera arbetslivets spelregler.

De båda författarna, till vardags civilekonom och systemvetare, var i förra veckan inbjudna att presentera sin bok på en nätverksträff för kvinnor i miljöbranschen, anordnat av den värderingsdrivna PR-byrån One Planet. Siri Maassen, en av grundarna till byrån, förklarar upplägget för Miljöaktuellt:
− Kvinnor är mest miljöengagerade i samhället och dominerar som medlemmar i miljöorganisationer och på miljöutbildningar. Ändå är det män som framträder mest i de flesta sektorerna inom miljöbranschen. Vi frågade oss varför det är så och vad vi kan göra för att försöka ändra obalansen. Att starta det här nätverket är ett sätt att stärka dessa kvinnors roll, lyfta förebilder och skapa nya.

Under kvällens nätverksträff var det alltså karriärhandboken som fick ligga till grund för diskussionerna. Enligt Hanna Lumikero är det förstås inte rimligt att använda sig av samtliga 200 knep. Vissa passar bra för en del personer och sämre för andra. Men lär man sig vad knepen går ut på blir det i alla fall lättare att förstå vad man kan använda sig av för att lyckas. Det hela är ungefär som i kapitlet om etikettregler i boken där författarna tar ett exempel från etikettexperten Magdalena Ribbing. ”Först måste man ha kunskap om vad som gäller, och när man vet detta kan man också strunta i det, om det passar. Men det går inte att strunta i något som man är okunnig om.”
− Några av tipsen kan uppfattas som ytliga, men läser man boken med glimten i ögat förstår man samtidigt att det finns ett seriöst budskap, nämligen att det spelar roll hur du agerar, hur du klär dig, vilken attityd du har och vad du signalerar. Oftast bottnar uppfattning om dig från dina kollegor i observationer som just är rätt ytliga, där exempelvis kroppsspråk och röst bedöms mer än vad du sen faktiskt säger.

Så vad är då knepen? De 200 tipsen är uppdelade i ett antal kapitel, om att jobba smartare, att jobba snyggare, det handlar om attityd, om det yttre, om vad man ska undvika, hur man ska tala, vilket kroppsspråk man ska använda sig av, vad som är god etikett, hur man skriver ett cv som sticker ut, vad ett personligt brev bör innehålla och hur man uppträder på intervjun.

Inom dessa kapitel finns sedan tipsen – alla de ”smarta”, från varför du ska identifiera din kärnverksamhet till varför du inte ska vara självkritisk offentligt – och alla de ”fula”, som varför du alltid ska bära på en bunt papper när du går omkring i kontorets lokaler och varför du alltid ska tacka ja till en kopp med svart kaffe och inget annat när du befinner dig på arbetsintervjun.