Bilen, biffen och bostaden. Så kan man kort beskriva de viktigaste faktorerna bakom vår klimatpåverkan.

En finsk forskargrupp har undersökt innehållet i 30 typiska lunchmåltider  – och däri inkluderat allt från odlingsmetoder till matlagningsknep. Studien publiceras i senaste numret av Journal of Cleaner Production.

Resultaten visar att lunchmåltiden står för för mellan 2 och 12 procent av en genomsnittlig finnes dagliga klimatpåverkan. Tidigare beräkningar pekar på att maten som helhet står för mellan 15 och 20 procent av varje individs klimatavtryck.

I en parallell makrostudie uppskattade forskarna matproduktionens påverkan utifrån nationell statistik. Man kom fram till att maten svarar för totalt 14 procent av Finlands klimatpåverkan. Störst del i detta har jordbruksproduktionen (69 procent) följt av energiindustrin (12 procent).

Importerade livsmedel stod för cirka 60 procent av matproduktionens klimatpåverkan.