Det var superstjärnan och ex-beatlen Paul McCartney som 2009 lanserade begreppet Köttfri Måndag tillsammans med sina döttrar. Målet var att få världen att sluta äta kött på måndagar och på så sätt minnska utsläppen av växthusgaser radikalt. Nu börjar allt fler företag, organisationer och privatpersoner att haka på idén. Nyligen beslutade ett hotell i Stockholm att sluta servera kött på måndagar. Flygbolaget Malmö Aviation och ett antal svenska skolor har också valt att sluta servera kött på måndagar och i Stockholm har Miljöpartiet motionerat för köttfria måndagar i landstinget.

Nu planerar emellertid köttbranschen att gå till motangrepp. Det avslöjar ATL Lantbrukets Affärstidning. ATL har bland annat talat med Annika Bergman som är styrelseledamot i LRF och tidigare ordförande i Sveriges Grisföretagare.
- Jag tycker att det är sorgligt när företag faller för populism. Det är ogenomtänkt, argumenten är grumliga, ryckta ur sitt sammanhang och vilseför folk nått otroligt, säger hon.

ATL berättar
också att köttbranschen förbereder sig för att möta företeelsen Köttfri måndag med argument och debatt. Ett argument som köttbranschen laddar med är att det inkonsekvent att enbart sluta äta kött och inte mjölkprodukter.
– Det hela är så oerhört korttänkt. Kor går någon gång till slakt och då blir det korv. Hur resurseffektivt är det att inte använda köttet från kon utan bara mjölken, säger Annika Bergman.

Köttbranschen menar också debatten blivit skev och att det nu är upp till branschen att berätta om värdet av svenskt kött - ur samhällsekonomiskt perspektiv, ur folkhälsosynpunkt, ur ett biologiskt mångfaldsperspektiv och ur ett klimatperspektiv.