Daniel Steinholtz.
Daniel Steinholtz.
Under rubriken ”Så ser de första stegen mot socialt ansvarstagande ut i praktiken” lämnar författaren och konsulten Daniel Steinholtz sina bästa tips för att se till att arbetet förflyttas från att vara en standard till att ge verkliga avtryck:
- Verktyget, ISO 26000, är äntligen här. Men den stora utmaningen nu blir att få det att hända. Till att börja med handlar det om att möta det motstånd som finns. Många som arbetar med de här frågorna kämpar för att få med sig företagsledningar och styrelser. Har man inte det är det i stor sett omöjligt att få någonting gjort.

En vanlig fråga som kommer upp när man talar om hållbarhetsarbetet i företag är vilka kostnader som det medför att skydda miljön och ta socialt ansvar.
- Om man talar om vad det kostar och att man eventuellt måste höja priserna för att kunna genomföra åtgärder är man helt fel ut. Man måste istället ställa frågan hur man kan göra det lönsamt att arbeta med hållbarhet. Det går inte ut på att hitta kostnadsställen och ha ordning på dem, utan att finnsa intäktsställen.

Danliel Steinholtz framgångsfaktorer för att lyckas med ett hållbart ansvarstagande:
- Det ska vara enkelt att komma igång i arbetet med ledning, styrelse och ägare.
- Det ska vara kopplat till organisationens normala affärsprocesser.
- Det ska vara kopplat till ett finansiellt värde.
Att se till att det är lönsamt att vara ansvarsfull är centralt:
- För oss som jobbar med det här frågorna är det vår förbannade skyldighet att se till att det är lönsamt, annars är det faktiskt trolöshet mot huvudman.

Daniel Steinholtz menar att ISO 26000 gör att det blir betydligt lättare att bedöma vilka som är de ”goda företagen”.
- Tidigare har kanske GRI haft stor betydelse, men ISO 26000 är så mycket tydligare.