Forskarna, som är verksamma vid MTT, Forskningscentralen för jordbruk och livsmedelsekonomi, har räknat på fyra sätt att äta och hur dessa påverkar utsläppen, skriver Sydsvenska Dagbladet. Forskarnas slutsatser är att den person som väljer att följa Livsmedelsverkets kostråd bara minskar sina utsläpp med 2 procent jämfört med genomsnittspersonen.
Inte mycket klimatsmartare är vegetarianen som tillåter sig ägg och mejeri. Hon minskar bara sina utsläpp med 5 procent jämfört med genomsnittspersonen. Inte ens veganen lyckas minska sina växthusgasutsläpp särskilt mycket - 7 procent.
Enligt forskarna har mat och klimat kommit för mycket i fokus. I Sydsvenskan illustrerar man med ett räkneexempel.
- Om tio procent av Finlands befolkning blev veganer skulle utsläppen av växthusgaser minska med 0,7 procent, säger Helmi Risku-Norja till Sydsvenskan.
Forskarna har publicerat sina rön i den vetenskapliga skriften Progress in Industrial Ecology. Utöver att matvalet inte påverkar utsläpp särskilt mycket slår man fast att det är själva brukandet av jorden som ger störst utsläpp.














